U can’t B what U can’t C

Veel nieuwsredacties beginnen hun dag met het doorspitten van de kranten. Als de vrouwen daar al onzichtbaar zijn als experts, dan werkt dat onvermijdelijk door in alle andere media. Vier maanden lang knipte Platform VIDM uit 136 willekeurig geselecteerde edities van kranten (87 titels, 22 landen) alle foto’s van mannen en vrouwen. De foto’s plakten ze op lange vellen. Mannen en vrouwen gescheiden. Samen goed voor 138 meter beeldmateriaal! Ook de advertenties werden uitgeknipt. Als je snel een krant doorbladert, lijkt het allemaal wel mee te vallen met de beeldvorming. Totdat je enkel de foto’s eruit haalt en deze achter elkaar plakt. Dan zie je dat vrouwen voornamelijk nog steeds afgebeeld worden als moeder of sekssymbool en zelden als expert.

Enkele feiten:

Van alle mensen van 45 jaar en ouder is slechts 16% vrouw.

Slechts 4% van de nieuwsberichten gaat tegen stereotype portrettering in.

Vrouwen op TV worden vaker gezien als slachtoffer, mannen als deskundige.

Bekijk hier de video!

Platform VIDM

Comments are closed.